Monday, December 1, 2008

Tips meningkatkan visitor

1. Be the first to write- internet adalah dunia tanpa sempadan, maklumat boleh diperoleh secara beberapa saat. Tapi mengapa kita berlengah? Ini merupakan cara terbaik untuk instant visitor. Walaupun aku mengakui taktik tidak kekal lama tetapi berguna untuk impression visitor. Probability untuk blog anda di bookmark, linked di forum2 amat tinggi sama ada di Malaysia atau di luar negara. Contohnya blog2 politik, tak sampai beberapa minit sesuatu berita direleased terus diupdate. Cara ini juga pernah dipraktikkan oleh aku sendiri dan terbukti berjaya. Finale Akademi Al - Quran (cik uly org pertama google phtu smpai blog ak) , Window Blackout (mostly visitor2 dr luar negara smpai blog ak dilinkkat kt forum US), Gambar Bersih (yg ni kejap je sari dua kt 1st page, phtu kebelakang), kes dang karburator tnjuk bontot, air liur Shabbery dsb.

2. Be the first to share - Menulis sesiapa sahaja boleh melakukannya. Tapi berkongsi tidak semua mampu kerana faktor kekurangan sumber. Apa yang kita boleh share? Gambar2, lagu2, video2, serta tips2 yang mungkin kurang diketahui orang. Bukan sekadar tutorial yang budak 10 tahun pun boleh wat. Cara ni digunakan oleh kebanyakan site2 download utk menigkatkan traffic. Contoh yang aku gunakan, lagu wonder pets melayu (yang ni mmg berhantu smpai 400+ org donlot), phtu aimer translation (byk dr visitor luar negara. sbb org kite lyn sembilu je. hehe. tp ak bangga sebab br je 11 hari da ramai org luar search. ), how to steal video youtube (yg ni kwn ak ajr), lajukan internet/mozilla (utk f3 x menjadi kot sbb diorg da fix), kamus oxford dll.

3. General Knowledge - Sesiapa yang buat entry sebegini memang terpaksa menerima hakikat bahawa kurang orang berminat untuk membaca. Memang lumrah manusia apabila hanya gossip2, gmbar2 nakal menjadi tarikan utama visitor. Tapi ini adalah pelaburan yang paling berguna kerana ilmu tidak akan lupus. Banyak entry2 sebegini kurang menarik perhatian sesetengah orang tapi hit di carian enjin tempatan. Contohnya large hadron collider, Ir bg jurutera, list of glc malaysia, gmbr utp, eby. dsb.

4. English (untuk pasaran luar) - Kalu perasan certain entry ak akn menulis dalam english. Selain faktor tengah meroyan, aku yakin lebih baik di'antarabangsa'kan supaya lebih luas entry kita di carian google. Contohnya entry2 berkaitan tutorial, breaking news, tips, dsb lebih baik wat dlm english. org kite pun paham gak kan? hehe. serampang dua mata. Selain itu, status Glitterati aku di innit amat membantu untuk menigkatkan traffic. Jom join community innit yang sempoi2 dan peramah.

5. Drop comment (tempatan) - korang mesti rase dihargai klu entry kite dikomen oleh org lain. Cara ini lagi berkesan daripada meninggalkan jejak di kotak sembang kerana tak sampai sehari, msj kita akan terbelakang. Tapi utk situasi ni, komen anda tidak akan terbelakang. Jika komen beratus2 pun ia tetap tersiar. Dan lg satu. Aku akan sentiasa lawat bloger2 yang memberi komen kerana mereka seperti meninggalkan link tanpa pengetahuan. geram je nk usha sape ye tuan blog tu.

6. Drop comment (pasaran luar) - Untuk lebih advance, singgah la di blog2 luar negara. baca, dan komen entry diorang. Traffic diorang lagi tggi dan kita seolah2 menumpang secara tak langsung. Dinasihatkan jangan komen spam, tak pun sekadar hello, tak mungkin orang akan usha blog kita. Cuba komen secara profesional, kasi opinion, idea bernas serta tunjukkan intelektual kita. Cara ni selamat utk long term traffic. tidak instant tapi berbaloi. x caye? ni salah sorang blogger dari UK, The-Dude, kami pernah berbalas emel utk tukar2 pendapat. die ad linkkan aku kt site die. usha. Dan ada juga beberapa insan dari luar malaysia. Rata2 umur sebaya je. Hehe.

7. Ikhlas - Lastly, niat tu penting. Mungkin ade sesetengah blog yang amat memerlukan traffic seperti blog bisnes, muat turun dsb. Tapi untuk kita yang sekadar menulis dengan leisure, traffic bukan satu priority. Sebaliknya kepuasan menulis tu ade. Kalau boleh biar traffic yang datang sendiri tanpa bersusah payah mengejarnya.

dicuri dr; http://asakelate.ning.com/profiles/blogs/tips2-penting-kepada-penulis

No comments: